2018.10.03 10:34
Cégünk belső ajtók és technikai ajtók komplett kivitelezésével vesz részt a projektben.
Várhatóan 2019 tavaszán nyit meg az Eiffel Műhelyház az egykori Északi Járműjavítóban Kőbányán. A szakmai és köznyelv csak Eiffel-csarnoknak nevezte a húszezer négyzetméter alapterületű létesítményt, ami az ország legnagyobb ipari műemléke, valaha a MÁV gőzmozdony-szerelő csarnoka és fűtőháza volt. Az eredeti terveket Feketeházy János hídépítő készítette 1883 és 1886 között. A kutatások szerint – a feltételezésekkel ellentétben – Eiffel nem dolgozott együtt a magyar mérnökkel, a francia mérnök neve a terveiben ikonikussá váló, az acélszerkezet szegecselt szerkesztési elvének kialakítása miatt merült fel. Az 5 hosszanti hajóra osztható, bazilikális szerkezetű csarnoképület 214 méter hosszú, 96 méter széles, rácsos acélszerkezetes. Üvegezett a középső tengelye felett, az oldalhajók pedig félnyeregtetősek. A műhely 123 évig működött itt, és mivel a korábbi átalakításokat az évtizedek során nem bontották le, újabb és újabb rétegek rakódtak az épületre. Az Északi Főműhely a gőzmozdonyok karbantartását szolgálta: a név arra utalt, hogy elsősorban az ország északi területéről hozták ide javítani a járműveket. Miután a járműjavítás kapacitás-kihasználtság csökkent, az Északi Járműjavító telephelyét a MÁV-Gépészet 2009-ben bezárta, ezzel pedig egy értékes állami tulajdonú telek szabadult fel. A terület hasznosításával kapcsolatban sokféle terv napvilágot látott, pláza, lakópark, levéltár, Transmontana-gyár kialakítása is felmerült.
2014-ben végül eldőlt, hogy itt, a Kőbányai út 30. szám alatt jöhet létre a Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház új műhelyháza és próbacentruma. 2017 őszén megjelentek a munkagépek a területen, felszabadították az épület első harmadának a tetejét, levédték a korróziótól a vasoszlopokat, kivették a válaszfalakat. Kétségtelenül káprázatos látvány volt, ahogyan az öt hajó először tárult fel egybefüggően.
Az Operaháznak korábban nem volt próbaterme, a Bárkában, a Hungexpo területén, a Zeneakadémián, még a Kerepesi úti laktanyákban is próbáltak jobb híján. A festők, díszletezők évtizedek óta rossz fényviszonyok közt dolgoztak az opera sötét zugaiban. Az új komplexumban átjárhatók lesznek a részlegek: a raktárak közelébe kerülnek a festőműhelyek, asztalosok és a lakatosok, ez leegyszerűsíti a munkát. Abban az esetben, ha a megsérül a díszlet, már raktározás előtt a javító műhelybe szállíthatják. Korábban az Opera színpadán állították össze a díszleteket, egy-egy produkció esetében közel fél hónap alatt. Most külön állítóterem lesz erre a célra. A tízmilliárdos díszletek élettartalmát – amit addig korábban cipeltek, húztak, vontak, mindig pakoltak, így megsérült, karcolódott – ez megnöveli. Az Eiffelben lesz új öltözősor, művésztársalgó is.
Tíz funkciót lát majd el a műhelyház: játszóhely, gyártóműhely, próbacentrum, raktárközpont, képzési központ, továbbá sportpályával ellátott rekreációs központ, háromhektáros közpark. A látogatóközpontban az Opera tevékenységét kísérő műhelymunkát is megnézhetik az érdeklődők. A háromhektárnyi nyitott parkot tájépítész alakítja ki, a területen szőlőültetvény is lesz, a fajtát Kodály Zoltánnak ajánlották egykor.